Tora Berger sin blogg om strikking

  • Varde genser

    Nå som det er OL blir det noen ekstra timer framfor tv'n. Og da er det kjekt å kunne ha et strikketøy å strikke på når spenningen blir for stor! Jeg har fått mange spørsmål om det ikke kribler ekstra i kroppen når skiskytterkonkurransene pågår, men nei det gjør det ikke. Det er faktisk litt godt å kunne sette seg i go'stolen med kaffekoppen og følge med de norske utøverne uten å måtte gå selv. Og utrolig artig er det når det blir norske medaljer. Da må jeg innrømme at jeg blir litt ekstra engasjert framfor tven. Jeg krysser fingrene for at det blir enda flere medaljer i mesterskapet

    Mitt siste strikkeprosjekt er en Varde genser fra Raumagarn strikket i garnet Tumi, jeg burde vel ha strikket den i norske farger nå som det er OL men har funnet noen andre farger som jeg synes ble veldig fine sammen. Lua har jeg strikket i restene blandet med litt mørkere grå. Genseren er strikket i SFN41 grå meler,  SFN10 natur, 6396 petrol og 2187 lys sjøgrønn. 

  • Strikk til smått

    Den gang jeg var aktiv skiskytter og var ute og reiste i flere uker i strekk var det viktig for meg å finne et strikkeprosjekt som varte lenge og som ikke tok for stor plass i en allerede fullstappa bag. Derfor strikket jeg veldig mye små plagg som var litt vanskelig og som tok litt tid. Strikkeplaggene som jeg strikket ga jeg som regel vekk til venners barn. Ingenting er artiger enn å strikke små plagg.

    Når strikkeplaggene er små gjør det ikke så mye om mønstrene er vanskelige og kompliserte for det blir uansett ganske raskt ferdig. Det finnes nesten uendelig med fine babyoppskrifter. Også er det veldig kjekt å kunne gi gaver som en har laget selv. Nå i høst har det gått unna med småplagg igjen, da jeg ble mor for andre gang rett før jul til lille Mikkel. Jeg har alltid likt å kunne ha strikketøyet lett tilgjengelig, men det er ikke alttid like lett når en strikker store gensere, men små strikkeprosjekter får alltid plass i veska. Tida går så mye fortere på togstasjoner, flyplasser osv. når man har med strikketøyet. Når jeg strikker til de aller minste strikker  jeg veldig ofte i silke alpakka. Dette garnet er passe tykt og mykt for de minste. Det har blitt mange plagg til minstemann allerede og det første jeg strikket var en omslagsjakke og bukse fra Sandnes garn sitt hefte 1415 lun start. Omslagsjakka og buksa er hentet fra forskjellig oppskrifter i heftet og i oppskrifta er laget for babyull og ikke sandnes alpakka silke som jeg har brukt. Det er litt forskjell på tykkelsen på de garntypene, men jeg valgte å strikke med de pinnestørrelsene som står i oppskriften, og da stemte det ganske bra med størrelsen. Jakka har jeg strikket i fargen 7741 støvet grønn. og buksa er strikket i 1015 kitt.

  • Belliskofta

    1k2a8678_edited-1-2

    Et nytt strikkeprosjekt er ferdig og da er årets siste julegave i boks. Nå er jeg snart klart for julefeiring. Jeg kan ikke skryte av 7 slag julebakst men noen julekaker har jeg bakt og huset er vaska. nå mangler det bare å pynte til jul, og det skal jeg ikke gjøre før på lille julaften. Det har vært tradisjon i min familie å få inn jula på lille julaften, og være ferdig til Grevinnen og Hovmesteren starter på tven. Da først starter jula for meg! I år skal jeg feire julaften hjemme hos meg selv i ny stue, dette gleder jeg meg til. På julaften går jeg i kirka, og til julemiddag blir det tiur på menyen i år. Julenissen har jeg ikke hatt besøk av , men med en toåring i huset må nok nissen komme på besøk i år.

    1k2a8613_edited-1

    Kofta jeg har strikket denne gangen heter Belliskofta og er hentet fra rauma sitt hefte 259R Kofter i Tumi. Fargene jeg har brukt i denne kofta er vinrød nr 0232, natur nr SFN10, rustrød nr 0178 og mørk oransje nr 6460. Jeg likte veldig godt fargene sammen og jeg håper hun som får den i julegave blir fornøyd. Tumi er et garn som inneholder 50 % ull og 50 % alpakka og strikkes på pinne nr 3.

    Vil du strikke kofta i mine farger, kan du kjøpe garnpakke ved å klikke her:

    Originalfargene kan du få kjøpt ved å klikke her:

    1k2a8696_edited-1

  • Advent og julestrikk

    image2Det nærmer seg jul, og jeg tenkte derfor jeg skulle dele litt av det jeg har strikket til jul! Hjemmelaget gaver er jo litt ekstra artig å gi, og jeg må vel innrømme at det blir en del julegavestrikking i oktober og november. Det blir mye sokker, men også gensere og litt andre plagg. Jeg skulle gjerne ha strikket alle julegavene jeg gir bort, men så flink er jeg ikke, og da hadde jeg nok måttet startet mye tidligere på året for å blitt ferdig til jul. Nå skal jeg ikke røpe alt som jeg skal gi i julegave, men nå i adventstider er det jo fint å kunne kle opp barn i nisseluer.

    image1

    I år har jeg valgt å strikke nisseluer fra Klompelompe sin siste bok "Strikk året rundt" Det er første gangen jeg strikker hvite og ikke røde nisseluer, men jeg syns dem ble veldig fine i hvitt/natur. I boka er det oppskrift på lua i både klompelompe merinoull og klompelompe tynn merinoull, jeg valgte å strikke dem i tynn merinoull. Istedenfor å lage dusk jukset jeg litt og satte på ferdige dusker, noe jeg ble veldig fornøyd med. Så får jeg håpe dem som skal bruke dem også blir fornøyd!

    1k2a9038

  • Mitt strikkeprosjekt i oktober

    1C503475-7B5A-4308-9C4A-CFD78D609E20I høst har det kommet ut veldig mange fine oppskriftshefter! I barne/babyheftet DG 349 fra dalegarn fant jeg et fint krabbeteppe med kaninmønster oppskrift nr 349-20 «småttis krabbeteppe». Teppet er strikket i garnet pure eco wool sand beige 1205 og pure eco fur natur 1101. I oppskriften er det mulig å strikke bakstykket eller å fylle det med vatt og sy stoff på baksiden. Jeg fylte den med vatt og brukte stoff på baksiden! Med dobbelt garn og pinne nr 7 gikk det raskt å strikke teppet, men når symaskina må fram stopper ofte prosjektene mine litt opp!

    Fikk du lyst å strikket teppet, så har vi i Strikkehula.no laget garnpakker på begge variantene til deg. Disse finner du ved å klikke her.

    0588B963-0851-43C2-91B5-93036FEA41BDD7ACB6A2-6FE3-49AC-8B2B-7349BE6A20DD

  • Rosa sløyfe aksjon 2017

    IMG_1050I oktober går årets rosa sløyfe aksjon 2017 av stabelen og i den forbindelse har Line Langmo lansert en hel Rosa sløyfe - kolleksjon i samarbeid med House of Yarn og Dale garn. Jeg har strikket genseren Athene. En ganske så lett og rask genser å strikke. Jeg måtte kjøpe meg nye strikkepinner da IMG_1051IMG_1052den strikkes med tripel tråd på pinne nr 15 , og så store strikkepinner har jeg aldri strikket med tidligere. Og når pinnene er så tykke så blir det få masker på omgangen og strikketøyet vokser veldig raskt, så det var ikke mange kveldene jeg trengte for å få den ferdig. Genseren er strikket i Line Langmo Påfugl et garn i luksusmohair. Selv om genseren er stor så er den veldig lett og myk å ha på seg, og den varmer også ganske bra på en litt kald høstdag. Jeg syns den rosa fargen virkelig passet inn i høstens vakre farger. Og det fine med dette strikkeprosjektet er at for hvert solgte rosa sløyfe nøste går 5 kroner til Brystkreft - saken og forskning på senskader etter brystkreftbehandling.

    Ønsker du å strikke en av disse genserne, finner du garnpakker hos oss i Strikkehula.no ved å klikke her.

  • Rauma Garn ny leverandør og noen tips til sommerstrikk

    Jeg har tidligere på bloggen skrevet om den første genseren jeg strikket, en fanagenser til min mann. Den ble strikket i rauma finullgarn, en garntype som jeg liker veldig godt og som jeg har strikket mye av. Nå har Strikkehula fått inn Rauma garn som leverandør og vi håper at det kan gi dere et mer rikholdig utvalg i IMG_0725netttbutikken.
    Og siden vi nå har fått inn Rauma Garn som leverandør så tenkte jeg at jeg måtte vise fram et av mine siste prosjekter med finullgarn. En bunad til Aleksander, en liten kopi av Trond sin Nord Trønderbunad. Jeg har brukt mye finullgarn når jeg har strikket votter, gensere og kofter. Fargeutvalget er stort og det er lett å finne den fargen en ønsker. Nå har jeg startet på en enkel rillestrikkgenser i Rauma Pt Pandora et bomullsgarn som jeg tenkte kunne være fin å bruke nå i sommer.

    IMG_0726Samtidig som jeg innom og skriver i dag tenkte jeg og vise dere noen av mine prosjekter så langt i sommer. Det har blitt litt nytt til Aleksander. Koften Pelle
    pinnsvin fra Sandnes garn sitt hefte 1601 i fargene 5830 lys grå og 1002 hvit tynn merinoull. Jeg har vært så uheldig å ødelagt symaskina mi så jeg har ikke fått montert den helt ferdig enda.

    IMG_0727Så har jeg strikket en sommeroverall fra strikkeboka "Strikk til barn" skrevet av Marte Helgetun. Den er strikket i Alpakka silka med fargene grønn og hvit.

  • Fionna genser

    IMG_0502
    Endelig har jeg fått ferdig strikkeprosjektet fra påska! Genseren Fionna fra dalegarns hefte 338. Jeg har brukt fargene  8109 lys stålgrå, 5752 skifer, 0017 halvmørket hvit, 6621 isbre, 8100 syrlig i lille lerke og 0020 ubleket hvit og 9024 blekgul i Erle!  Strikkelysten går noen ganger i litt bølgedaler og akkurat nå tar det litt lengre tid å få ferdig strikkeprosjektene mine! Nå har jeg begynt på en festdrakt til Aleksander, Men veldig usikker på om jeg klarer å få det ferdig til  rett tid. Nikkersen er ferdig, vesten har jeg startet på men så mangler jeg et par strømper! Jeg må nok sette av litt tid dette prosjektet nå! Først skal jeg ut å nyte 1.mai og herlig vårvær

  • God påske!

    IMG_0448Da er det endelig påskeferie og jeg har fått innstallert meg på hytta. Det var en tung pulk å dra bort til hytta, men det er jo litt av sjarmen med hyttepåske. Jeg såg faktisk et par ryper også da jeg sleit meg bortover mot hytta med skøyteski på delvis gjennomslagsføre. Må nok få bytta ut skøyteskia med fjellski. Nå brenner det i ovnen og hytta begynner å bli god og varm. Så da er det på tide å finne roen og ta fram stikketøyet. Nå strikker jeg på en genser fra dalegarn som heter Fionna fra hefte 338, men med litt andre farger en det som er brukt i oppskriften. Jeg skal vise dere resultatet når det blir ferdig. Planen for resten av påska er skiturer og forhåpentligvis kunne sitte i solveggen med strikketøyet eller med den nye krimboka til Jo Nesbø Tørst. Litt skuffende at det er så lite snø i fjellet, men jeg  håper det fortsatt er muligheter for å kunne få seg noen fine skiturer.

    God Påske fra Tora

    PS: ikke glem å ta med strikketøyet

  • Barnestrikk

    IMG_0359

    EtterIMG_0361 jul har det blitt en del nye strikkaplagg til Aleksander. Det startet med at jeg fikk strikkeboka Kjærlighet på pinner skrevet av Lene Holme Samsøe i julegave. I boka var det utrolig mye fint og deriblant oppskrift på en selebukse/knebukse og en snekkerbukse som jeg likte utrolig godt. Jeg valgte å strikke snekkerbuksa i klompelompe merinoull farge 6033 jeansblå. Så fant jeg noe restegarn fra Sandnes merinoull farge 5575 marine som var nok til å strikke knebuksa. Da jeg var ferdig fant også noen gamle knapper i syskrinet mitt som jeg kunne bruke.Utrolig artig hva en kan få til av gammelt restegarn. Jeg ble så fornøyd med å ha strikket knebuksa på kun restegarn, så jeg fant enda mere restegarn og en oppskrift på genseren Vinci fra Sandnes sitt hefte 1615. I oppskriften er det brukt garnet Sandnes duo men jeg har strikket den i merinoull i i fargene 1015 kitt, 2652 brun, restene 6033 jeansblå fra snekkerbuksa. Nå var det sånn at det gikk mere garn i merinoull enn det som står i oppskriften på duo, så her måtte jeg kjøpe til noen nye nøster. Denne genseren har Aleksander brukt veldig mye allerede.  Morgan finvest er i fra heftet Dalegarn sitt hefte 339 dale baby classics, her har jeg brukt det jeg har av forskjellig restegarn, denne oppskriften er kjempefin om en leter etter restegarnprosjekter.

1-10 of 31

Side:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4