Tora Berger sin blogg om strikking

  • Årets sommerprosjekter

    For en fantastisk fin og ikke minst varm sommer det har vært! Jeg har tilbrakt store deler av sommerferien på hytta mi i Lesjafjellene sammen med mine. Vi har virkelig kosa oss på fjellet med fjellturer og fisketurer, og litt fisk har det også blitt. Det har blitt strikket litt i sommer også, og både Mikkel og Aleksander har fått strikket sommertøy. Til Mikkel har jeg strikket en heldress i pandora bomull fra Raumagarn og til Aleksander har jeg strikket en genser og en shorts i tynn line fra Sandnesgarn. Mikkel har brukt sin dress masse, mens Aleksander begynner å bli så stor at han har egne meninger om hva han ønsker å ha på seg. Så når jeg kommer med en strikka genser så svarer han: Ikke den mamma! Så neste prosjekt til den gutten blir med dinosaurer på, også håper jeg at det vil bli bedre likt. Selv syns jeg denne gulgrønne fargen var nydelig, men nå var det nå ikke jeg som skulle bruke denne genseren :-) Oppskrifte på Raglangenseren fra Sandnesgarn finnes i heftet 1807 sommerfavoritter og shortsen har jeg brukt en bukseoppskrift fra heftet 1801 Sisu som jeg har strikket kortere bein på. På shorten har jeg brukt fargen 6080 skifer i tynn line og genseren er strikket i  fargen 2024 gulgrønn.  Dressen til Mikkel har jeg strikket i garnet pandora fra en oppskriftsheftet PT 158 fra Rauma. Den er strikket i fargen 221 kremhvit. I oppskriften skulle strikketøyet strikkes med vrangsiden ut, og vrenges når den var ferdig men, jeg syntes den var fines motsatt så da ble den sånn isteden

  • Tidlig sommer i Meråkerfjella

    Det har vært en nydelig start på sommeren med fantastisk vær, og det har jeg prøvd å utnytte så godt som mulig. Ingenting er som å kunne ta seg en fjelltur når himmelen er blå og det er vindstille i lufta. Ja det ble en skikkelig drømmestart på sommeren! Og når været er sånn har det også vært mulig å hatt med lille Mikkel på tur også, og det virker som han koser seg voldsomt i bæreselen så lenge mor er i bevegelse. Det har derfor blitt litt mindre tid med strikkepinnene og mere tid til å nyte de gode dagene utendørs. Jeg har uansett litt prosjekter på gang og det blir ofte litt tid på verandaen med strikkepinnene på kvelden etter at barna har sovnet.

    Når det har vært så varmt har jeg valgt å bytte ut ullgarnet med bomullsgarn og  mitt siste prosjekt har vært et lite sett fra Rauma sitt hefte PT 158 Pandora Baby til lille Mikkel. Genseren er strikket i fargene 221 krem hvit, 280 gulgrønn og 276 lys gråblå og kortbuksa er strikket i 276 lys gråblå.

  • Genser i Pandora og Plum fra Rauma garn

    Her i Meråker har det vært masse snø og en veldig fin vinter i år, og lite har minnet om vår før den siste uka. Men de to siste dagene har jeg kunnet sitte i korterma og strikket på verandaen, så nå begynner det å nærme seg både vår og sommer. Jeg har derfor byttet ut ullgarnet på strikkepinnene med bomull og mohair.

    Jeg fant denne nydelige genseren fra Rauma garn og har byttet ut fargene fra oppskriften med 003 natur, 061 grå og 704 mørk gammelrosa i plum mohair. Det som er litt artig med denne genseren er at den strikkes i en tråd med pandora og en tråd plum mohair, og at det er kun fargen på plum mohair garnet jeg byttet farge på mens, bomulltråden ble strikket i fargen 221 krem hele veien. Denne genseren kommer jeg nok til å bruke mye framover, for denne likte jeg veldig godt!

    Vil du også strikke denne genseren? Da finner du garnpakke ved å klikke her.

  • Ring & Roses genser

    Det begynner å bli en liten stund siden forrige blogginnlegg, så nå er det på tide med å komme med et nytt. Jeg har brukt påska sammen med familie og venner på hytta mi. Tiden der har gått med til skigåing pølsegrilling og strikking, i et helt fantastisk påskevær. Påskehønene jeg viste dere i forrige innlegg fant seg godt til rette på hytta, men er nå plukket ned og hverdagen har kommet tilbake.Denne gangen  har jeg tenkt å vise dere denne fine genseren fra Dale garn. Den heter Rings & Roses  og jeg har lenge hatt veldig lyst til å strikke den. En utrolig fin genser  med nydelige farger og spennende mønster å strikke.

    Noen ganger liker jeg å ha enkle strikkeprosjekter, og andre ganger har jeg lyst til å ha noen prosjekter som er litt mer avansert. De enkle prosjektene kan jeg fort gå lei, men strikketøy med mye mønster syns jeg er veldig spennende å strikke. En må følge litt ekstra med i starten når man skal strikke en genser som har ulikt mønster foran og bak på gensere, men når en først har kommet inn i mønsteret så går det ganske så greit. Jeg har strikket  genseren i Dale natural lanolin wool i originalfargene.  På ermene er det mange nydelige farger. Og av restegarnet fra denne genseren fikk jeg faktisk til å strikke en liten barnegenser størrelse 1 år med et egenkomponert mønster. 

    Bestill din garnpakke på Rings & Roses ved å klikke her.

  • Påskehøner

    Det nærmer seg snart påske og med sibirkulda utendørs  forrige uke gikk det unna med strikkepinnene innendørs. Uka ble brukt til å lage påskepynt som jeg skal ha med på hytta. Med to søte små er det veldig greit å unngå knuselige gjennstander. Så strikka og tova påskehøner passer perfekt.

    Påskehønene er strikket etter en gammel sandnesgarn oppskrift jeg fant hos svigermor. Hønene var artige og ganske så lett og rask å strikke. De er strikket i garnet tove og er tovet i vaskemaskina på 40 grader.

    Påskekyllingene er strikket etter en ny strikkeoppskrift fra sandnesgarn. Disse er kun strikket og ikke tovet slik som hønene. Kyllingene er strikket i fritidsgarn, og det går veldig fort å strikke ferdig en slik.  Den lille blå påskeharen ble til av restegarnet, etter en oppskrift jeg fant på internett

  • Varde genser

    Nå som det er OL blir det noen ekstra timer framfor tv'n. Og da er det kjekt å kunne ha et strikketøy å strikke på når spenningen blir for stor! Jeg har fått mange spørsmål om det ikke kribler ekstra i kroppen når skiskytterkonkurransene pågår, men nei det gjør det ikke. Det er faktisk litt godt å kunne sette seg i go'stolen med kaffekoppen og følge med de norske utøverne uten å måtte gå selv. Og utrolig artig er det når det blir norske medaljer. Da må jeg innrømme at jeg blir litt ekstra engasjert framfor tven. Jeg krysser fingrene for at det blir enda flere medaljer i mesterskapet

    Mitt siste strikkeprosjekt er en Varde genser fra Raumagarn strikket i garnet Tumi, jeg burde vel ha strikket den i norske farger nå som det er OL men har funnet noen andre farger som jeg synes ble veldig fine sammen. Lua har jeg strikket i restene blandet med litt mørkere grå. Genseren er strikket i SFN41 grå meler,  SFN10 natur, 6396 petrol og 2187 lys sjøgrønn.

    Strikkehula.no har laget en egen garnpakke, så dersom du ønsker å strikke denne flotte genseren i de samme fargene som jeg har gjort, så finner du den her: Vardegenser

  • Strikk til smått

    Den gang jeg var aktiv skiskytter og var ute og reiste i flere uker i strekk var det viktig for meg å finne et strikkeprosjekt som varte lenge og som ikke tok for stor plass i en allerede fullstappa bag. Derfor strikket jeg veldig mye små plagg som var litt vanskelig og som tok litt tid. Strikkeplaggene som jeg strikket ga jeg som regel vekk til venners barn. Ingenting er artiger enn å strikke små plagg.

    Når strikkeplaggene er små gjør det ikke så mye om mønstrene er vanskelige og kompliserte for det blir uansett ganske raskt ferdig. Det finnes nesten uendelig med fine babyoppskrifter. Også er det veldig kjekt å kunne gi gaver som en har laget selv. Nå i høst har det gått unna med småplagg igjen, da jeg ble mor for andre gang rett før jul til lille Mikkel. Jeg har alltid likt å kunne ha strikketøyet lett tilgjengelig, men det er ikke alttid like lett når en strikker store gensere, men små strikkeprosjekter får alltid plass i veska. Tida går så mye fortere på togstasjoner, flyplasser osv. når man har med strikketøyet. Når jeg strikker til de aller minste strikker  jeg veldig ofte i silke alpakka. Dette garnet er passe tykt og mykt for de minste. Det har blitt mange plagg til minstemann allerede og det første jeg strikket var en omslagsjakke og bukse fra Sandnes garn sitt hefte 1415 lun start. Omslagsjakka og buksa er hentet fra forskjellig oppskrifter i heftet og i oppskrifta er laget for babyull og ikke sandnes alpakka silke som jeg har brukt. Det er litt forskjell på tykkelsen på de garntypene, men jeg valgte å strikke med de pinnestørrelsene som står i oppskriften, og da stemte det ganske bra med størrelsen. Jakka har jeg strikket i fargen 7741 støvet grønn. og buksa er strikket i 1015 kitt.

  • Belliskofta

    1k2a8678_edited-1-2

    Et nytt strikkeprosjekt er ferdig og da er årets siste julegave i boks. Nå er jeg snart klart for julefeiring. Jeg kan ikke skryte av 7 slag julebakst men noen julekaker har jeg bakt og huset er vaska. nå mangler det bare å pynte til jul, og det skal jeg ikke gjøre før på lille julaften. Det har vært tradisjon i min familie å få inn jula på lille julaften, og være ferdig til Grevinnen og Hovmesteren starter på tven. Da først starter jula for meg! I år skal jeg feire julaften hjemme hos meg selv i ny stue, dette gleder jeg meg til. På julaften går jeg i kirka, og til julemiddag blir det tiur på menyen i år. Julenissen har jeg ikke hatt besøk av , men med en toåring i huset må nok nissen komme på besøk i år.

    1k2a8613_edited-1

    Kofta jeg har strikket denne gangen heter Belliskofta og er hentet fra rauma sitt hefte 259R Kofter i Tumi. Fargene jeg har brukt i denne kofta er vinrød nr 0232, natur nr SFN10, rustrød nr 0178 og mørk oransje nr 6460. Jeg likte veldig godt fargene sammen og jeg håper hun som får den i julegave blir fornøyd. Tumi er et garn som inneholder 50 % ull og 50 % alpakka og strikkes på pinne nr 3.

    Vil du strikke kofta i mine farger, kan du kjøpe garnpakke ved å klikke her:

    Originalfargene kan du få kjøpt ved å klikke her:

    1k2a8696_edited-1

  • Advent og julestrikk

    image2Det nærmer seg jul, og jeg tenkte derfor jeg skulle dele litt av det jeg har strikket til jul! Hjemmelaget gaver er jo litt ekstra artig å gi, og jeg må vel innrømme at det blir en del julegavestrikking i oktober og november. Det blir mye sokker, men også gensere og litt andre plagg. Jeg skulle gjerne ha strikket alle julegavene jeg gir bort, men så flink er jeg ikke, og da hadde jeg nok måttet startet mye tidligere på året for å blitt ferdig til jul. Nå skal jeg ikke røpe alt som jeg skal gi i julegave, men nå i adventstider er det jo fint å kunne kle opp barn i nisseluer.

    image1

    I år har jeg valgt å strikke nisseluer fra Klompelompe sin siste bok "Strikk året rundt" Det er første gangen jeg strikker hvite og ikke røde nisseluer, men jeg syns dem ble veldig fine i hvitt/natur. I boka er det oppskrift på lua i både klompelompe merinoull og klompelompe tynn merinoull, jeg valgte å strikke dem i tynn merinoull. Istedenfor å lage dusk jukset jeg litt og satte på ferdige dusker, noe jeg ble veldig fornøyd med. Så får jeg håpe dem som skal bruke dem også blir fornøyd!

    1k2a9038

  • Mitt strikkeprosjekt i oktober

    1C503475-7B5A-4308-9C4A-CFD78D609E20I høst har det kommet ut veldig mange fine oppskriftshefter! I barne/babyheftet DG 349 fra dalegarn fant jeg et fint krabbeteppe med kaninmønster oppskrift nr 349-20 «småttis krabbeteppe». Teppet er strikket i garnet pure eco wool sand beige 1205 og pure eco fur natur 1101. I oppskriften er det mulig å strikke bakstykket eller å fylle det med vatt og sy stoff på baksiden. Jeg fylte den med vatt og brukte stoff på baksiden! Med dobbelt garn og pinne nr 7 gikk det raskt å strikke teppet, men når symaskina må fram stopper ofte prosjektene mine litt opp!

    Fikk du lyst å strikket teppet, så har vi i Strikkehula.no laget garnpakker på begge variantene til deg. Disse finner du ved å klikke her.

    0588B963-0851-43C2-91B5-93036FEA41BDD7ACB6A2-6FE3-49AC-8B2B-7349BE6A20DD

1-10 of 36

Side:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4