Tora Berger sin blogg om strikking

  • I morra starter en ny sesong i skiskytterverdenscupen

    I morra starter det en ny skiskyttersesong  i verdenscupen. Dette blir den 5. sesongen etter at jeg la opp. Mange spør meg om jeg ikke savner skiskytingen. Joda jeg savner de gode opplevelsene og miljøet, men jeg må være så ærlig å si at jeg ikke savner det å konkurrere, og de tøffeste øktene. Jeg liker fortsatt å trene de gangene jeg får mulighet til det, men jeg liker veldig godt å kunne sette meg i go`stolen med strikketøyet når været er dårlig! Siden sesongen nå starter tenkte jeg at jeg måtte strikke litt av Tiril sine gensere, og denne gangen har jeg strikket høstgenseren til Tiril fra Sandnes garn. Jeg har strikket genseren i fargen 4602 pudder rosa. Genseren er strikket i børstet alpakka, et garn som er godt og mykt. Genseren er strikket i halvpatent, og det vil si at det tar litt lengre tid å strikke den men er ikke vanskelig å strikke. Genseren jeg har på meg på bildet er litt liten til meg fordi denne er en julegave som noen andre skal få. I dag er det jo 1. desember og det nærmer seg jul.  Jeg har i år som i tidligere år strikket en del av gavene jeg skal gi, og nå har jeg kun å gjøre ferdig en genser før jeg er ferdig med årets strikka julegaver. I år blir det noen gensere, votter og sokker under juletreet fra meg. 

  • Dinosaurkofter

    Endelig en liten oppdatering på bloggen, det er ikke det at jeg har så lite med tid at jeg ikke rekker å oppdatere meg hele tiden, men det er så mye mere fristende å finne fram strikketøyet enn datamaskinen. Så om ikke bloggen oppdateres så er det ikke fordi jeg har slutta å strikke, da er det heller motsatt. Så langt i høst har strikkepinnene blitt brukt flittig. Jeg har fått strikket ullklær til gutta mine og jeg har kommet gått i gang også med årets julegaver. Aleksander har blitt såpass stor at han begynner å ha egne meninger om hva han ønsker å ha på seg og strikkaklær er ikke noen favoritt. Så derfor har jeg måttet begynne å finne motiver som han er interessert i, og akkurat nå er dinosaurer veldig populært. Jeg fant oppskrift på en dinosaurkofte i Klompelompes bok sommerbarn. (Det finnes strikkeoppskrifter med dinosaurmotiver i den nyeste boka deres vinterbarn også) I oppskriften er det brukt tynn merino, men jeg valgte å strikke i Sandnes sisu. Det var i den garntypen jeg fant de fargene jeg ønsket å bruke. Koftene er strikket i fargene beigemelert 2650, hvit 1002, olivengrønn 9544 og brun 3082. 

    Buksene har jeg strikket etter en oppskrift i Sandnes sitt hefte 1801 som heter Trapesbukse. Nederst på beina på den ene buksa har jeg strikket inn dinosaurer med diagram fra klompelompeboka.

    Lua har jeg strikket etter en oppskrift i klompelopeboka sommerbarn.
     Denne gangen har klærne falt i god smak bortsett fra at jeg fikk høre at dinosauren skulle helst ha vært blå. Derfor måtte jeg strikke en lue med en blå dinosaur også.  

  • Høstsett til minstemann

    Det nærmer seg høst og jeg har derfor strikket et sett til minstemann i litt høstlige farger. Settet jeg har strikket er fra heftet Gustav&Berta "mens vi venter" Jeg har strikket Otto genseren og Viggo buksa fra dette heftet. Genseren er i rillestrikk som strikkes frem og tilbake som et helt stykke og syes sammen i sidene og under ermene når det er ferdig strikket. Så enkelt at alle kan få det til! Det er brukt garnet Tweed fra Sandnesgarn, men såg da jeg var ferdig at den fargen jeg hadde brukt ikke lengre er med på fargekartet. Dette  garnet har litt spettete farger i seg og er utrolig lett og myk. Her er det nok mulig å bruke andre farger av samme type garn, men om noen har lyst til å strikke tilnærmet lik farge som det jeg har gjort her ville jeg anbefale 9575 mørk grønn børstet alpakka fra Sandnes Garn. Den fargen er ikke så ulik, men den har ikke spetter med andre farger i seg slik som tweedgarnet har. Børstet alpakka er også litt tykkere, så her kan det være lurt å strikke en prøvelapp og sjekke at strikkefastheten stemmer noenlunde.  Det kan det justeres med tykkelse på strikkepinnene. I buksa har jeg valgt å bruke minialpakka istedenfor tynn line som står i oppskrifta. Fargen som er brukt heter 2337 gyllend oker. En fantastisk fin farge, så her var det fargen på garnet og ikke garntypen som bestemte hva jeg ville bruke i buksa. For å bruke opp restegarnet fant jeg en oppskrift på lue og sokker i ei bok jeg hadde stående i bokhylla fra gustav&berta som heter "strikk til smårollinger.

    Så nå håper jeg minstemann  skal være klar for litt kaldere høstdager, og kanskje også noen jaktturer!

  • Årets sommerprosjekter

    For en fantastisk fin og ikke minst varm sommer det har vært! Jeg har tilbrakt store deler av sommerferien på hytta mi i Lesjafjellene sammen med mine. Vi har virkelig kosa oss på fjellet med fjellturer og fisketurer, og litt fisk har det også blitt. Det har blitt strikket litt i sommer også, og både Mikkel og Aleksander har fått strikket sommertøy. Til Mikkel har jeg strikket en heldress i pandora bomull fra Raumagarn og til Aleksander har jeg strikket en genser og en shorts i tynn line fra Sandnesgarn. Mikkel har brukt sin dress masse, mens Aleksander begynner å bli så stor at han har egne meninger om hva han ønsker å ha på seg. Så når jeg kommer med en strikka genser så svarer han: Ikke den mamma! Så neste prosjekt til den gutten blir med dinosaurer på, også håper jeg at det vil bli bedre likt. Selv syns jeg denne gulgrønne fargen var nydelig, men nå var det nå ikke jeg som skulle bruke denne genseren :-) Oppskrifte på Raglangenseren fra Sandnesgarn finnes i heftet 1807 sommerfavoritter og shortsen har jeg brukt en bukseoppskrift fra heftet 1801 Sisu som jeg har strikket kortere bein på. På shorten har jeg brukt fargen 6080 skifer i tynn line og genseren er strikket i  fargen 2024 gulgrønn.  Dressen til Mikkel har jeg strikket i garnet pandora fra en oppskriftsheftet PT 158 fra Rauma. Den er strikket i fargen 221 kremhvit. I oppskriften skulle strikketøyet strikkes med vrangsiden ut, og vrenges når den var ferdig men, jeg syntes den var fines motsatt så da ble den sånn isteden

  • Tidlig sommer i Meråkerfjella

    Det har vært en nydelig start på sommeren med fantastisk vær, og det har jeg prøvd å utnytte så godt som mulig. Ingenting er som å kunne ta seg en fjelltur når himmelen er blå og det er vindstille i lufta. Ja det ble en skikkelig drømmestart på sommeren! Og når været er sånn har det også vært mulig å hatt med lille Mikkel på tur også, og det virker som han koser seg voldsomt i bæreselen så lenge mor er i bevegelse. Det har derfor blitt litt mindre tid med strikkepinnene og mere tid til å nyte de gode dagene utendørs. Jeg har uansett litt prosjekter på gang og det blir ofte litt tid på verandaen med strikkepinnene på kvelden etter at barna har sovnet.

    Når det har vært så varmt har jeg valgt å bytte ut ullgarnet med bomullsgarn og  mitt siste prosjekt har vært et lite sett fra Rauma sitt hefte PT 158 Pandora Baby til lille Mikkel. Genseren er strikket i fargene 221 krem hvit, 280 gulgrønn og 276 lys gråblå og kortbuksa er strikket i 276 lys gråblå.

  • Genser i Pandora og Plum fra Rauma garn

    Her i Meråker har det vært masse snø og en veldig fin vinter i år, og lite har minnet om vår før den siste uka. Men de to siste dagene har jeg kunnet sitte i korterma og strikket på verandaen, så nå begynner det å nærme seg både vår og sommer. Jeg har derfor byttet ut ullgarnet på strikkepinnene med bomull og mohair.

    Jeg fant denne nydelige genseren fra Rauma garn og har byttet ut fargene fra oppskriften med 003 natur, 061 grå og 704 mørk gammelrosa i plum mohair. Det som er litt artig med denne genseren er at den strikkes i en tråd med pandora og en tråd plum mohair, og at det er kun fargen på plum mohair garnet jeg byttet farge på mens, bomulltråden ble strikket i fargen 221 krem hele veien. Denne genseren kommer jeg nok til å bruke mye framover, for denne likte jeg veldig godt!

    Vil du også strikke denne genseren? Da finner du garnpakke ved å klikke her.

  • Ring & Roses genser

    Det begynner å bli en liten stund siden forrige blogginnlegg, så nå er det på tide med å komme med et nytt. Jeg har brukt påska sammen med familie og venner på hytta mi. Tiden der har gått med til skigåing pølsegrilling og strikking, i et helt fantastisk påskevær. Påskehønene jeg viste dere i forrige innlegg fant seg godt til rette på hytta, men er nå plukket ned og hverdagen har kommet tilbake.Denne gangen  har jeg tenkt å vise dere denne fine genseren fra Dale garn. Den heter Rings & Roses  og jeg har lenge hatt veldig lyst til å strikke den. En utrolig fin genser  med nydelige farger og spennende mønster å strikke.

    Noen ganger liker jeg å ha enkle strikkeprosjekter, og andre ganger har jeg lyst til å ha noen prosjekter som er litt mer avansert. De enkle prosjektene kan jeg fort gå lei, men strikketøy med mye mønster syns jeg er veldig spennende å strikke. En må følge litt ekstra med i starten når man skal strikke en genser som har ulikt mønster foran og bak på gensere, men når en først har kommet inn i mønsteret så går det ganske så greit. Jeg har strikket  genseren i Dale natural lanolin wool i originalfargene.  På ermene er det mange nydelige farger. Og av restegarnet fra denne genseren fikk jeg faktisk til å strikke en liten barnegenser størrelse 1 år med et egenkomponert mønster. 

    Bestill din garnpakke på Rings & Roses ved å klikke her.

  • Påskehøner

    Det nærmer seg snart påske og med sibirkulda utendørs  forrige uke gikk det unna med strikkepinnene innendørs. Uka ble brukt til å lage påskepynt som jeg skal ha med på hytta. Med to søte små er det veldig greit å unngå knuselige gjennstander. Så strikka og tova påskehøner passer perfekt.

    Påskehønene er strikket etter en gammel sandnesgarn oppskrift jeg fant hos svigermor. Hønene var artige og ganske så lett og rask å strikke. De er strikket i garnet tove og er tovet i vaskemaskina på 40 grader.

    Påskekyllingene er strikket etter en ny strikkeoppskrift fra sandnesgarn. Disse er kun strikket og ikke tovet slik som hønene. Kyllingene er strikket i fritidsgarn, og det går veldig fort å strikke ferdig en slik.  Den lille blå påskeharen ble til av restegarnet, etter en oppskrift jeg fant på internett

  • Varde genser

    Nå som det er OL blir det noen ekstra timer framfor tv'n. Og da er det kjekt å kunne ha et strikketøy å strikke på når spenningen blir for stor! Jeg har fått mange spørsmål om det ikke kribler ekstra i kroppen når skiskytterkonkurransene pågår, men nei det gjør det ikke. Det er faktisk litt godt å kunne sette seg i go'stolen med kaffekoppen og følge med de norske utøverne uten å måtte gå selv. Og utrolig artig er det når det blir norske medaljer. Da må jeg innrømme at jeg blir litt ekstra engasjert framfor tven. Jeg krysser fingrene for at det blir enda flere medaljer i mesterskapet

    Mitt siste strikkeprosjekt er en Varde genser fra Raumagarn strikket i garnet Tumi, jeg burde vel ha strikket den i norske farger nå som det er OL men har funnet noen andre farger som jeg synes ble veldig fine sammen. Lua har jeg strikket i restene blandet med litt mørkere grå. Genseren er strikket i SFN41 grå meler,  SFN10 natur, 6396 petrol og 2187 lys sjøgrønn.

    Strikkehula.no har laget en egen garnpakke, så dersom du ønsker å strikke denne flotte genseren i de samme fargene som jeg har gjort, så finner du den her: Vardegenser

  • Strikk til smått

    Den gang jeg var aktiv skiskytter og var ute og reiste i flere uker i strekk var det viktig for meg å finne et strikkeprosjekt som varte lenge og som ikke tok for stor plass i en allerede fullstappa bag. Derfor strikket jeg veldig mye små plagg som var litt vanskelig og som tok litt tid. Strikkeplaggene som jeg strikket ga jeg som regel vekk til venners barn. Ingenting er artiger enn å strikke små plagg.

    Når strikkeplaggene er små gjør det ikke så mye om mønstrene er vanskelige og kompliserte for det blir uansett ganske raskt ferdig. Det finnes nesten uendelig med fine babyoppskrifter. Også er det veldig kjekt å kunne gi gaver som en har laget selv. Nå i høst har det gått unna med småplagg igjen, da jeg ble mor for andre gang rett før jul til lille Mikkel. Jeg har alltid likt å kunne ha strikketøyet lett tilgjengelig, men det er ikke alttid like lett når en strikker store gensere, men små strikkeprosjekter får alltid plass i veska. Tida går så mye fortere på togstasjoner, flyplasser osv. når man har med strikketøyet. Når jeg strikker til de aller minste strikker  jeg veldig ofte i silke alpakka. Dette garnet er passe tykt og mykt for de minste. Det har blitt mange plagg til minstemann allerede og det første jeg strikket var en omslagsjakke og bukse fra Sandnes garn sitt hefte 1415 lun start. Omslagsjakka og buksa er hentet fra forskjellig oppskrifter i heftet og i oppskrifta er laget for babyull og ikke sandnes alpakka silke som jeg har brukt. Det er litt forskjell på tykkelsen på de garntypene, men jeg valgte å strikke med de pinnestørrelsene som står i oppskriften, og da stemte det ganske bra med størrelsen. Jakka har jeg strikket i fargen 7741 støvet grønn. og buksa er strikket i 1015 kitt.

1-10 of 39

Side:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4