Tora Berger sin blogg om strikking

  • Barnestrikk

    IMG_0359

    EtterIMG_0361 jul har det blitt en del nye strikkaplagg til Aleksander. Det startet med at jeg fikk strikkeboka Kjærlighet på pinner skrevet av Lene Holme Samsøe i julegave. I boka var det utrolig mye fint og deriblant oppskrift på en selebukse/knebukse og en snekkerbukse som jeg likte utrolig godt. Jeg valgte å strikke snekkerbuksa i klompelompe merinoull farge 6033 jeansblå. Så fant jeg noe restegarn fra Sandnes merinoull farge 5575 marine som var nok til å strikke knebuksa. Da jeg var ferdig fant også noen gamle knapper i syskrinet mitt som jeg kunne bruke.Utrolig artig hva en kan få til av gammelt restegarn. Jeg ble så fornøyd med å ha strikket knebuksa på kun restegarn, så jeg fant enda mere restegarn og en oppskrift på genseren Vinci fra Sandnes sitt hefte 1615. I oppskriften er det brukt garnet Sandnes duo men jeg har strikket den i merinoull i i fargene 1015 kitt, 2652 brun, restene 6033 jeansblå fra snekkerbuksa. Nå var det sånn at det gikk mere garn i merinoull enn det som står i oppskriften på duo, så her måtte jeg kjøpe til noen nye nøster. Denne genseren har Aleksander brukt veldig mye allerede.  Morgan finvest er i fra heftet Dalegarn sitt hefte 339 dale baby classics, her har jeg brukt det jeg har av forskjellig restegarn, denne oppskriften er kjempefin om en leter etter restegarnprosjekter.

  • Tiril kjolen

    IMG_0191For to helger siden hadde jeg et lite comeback som skiskytter og stilte opp på NM  normalprogram i Holmenkollen. Det var veldig artig å kjenne på følelsen av å gå skirenn igjen, men aller best var det å komme i mål og være ferdig. Det ble en litt dårlig start med 2 bom på første skyting, men utrolig nok ble det 3 fulle hus etterpå. I skisporet var jeg et lite stykke bak de beste, men jeg var veldig fornøyd med å ha kommet meg igjennom 15 km i tungt føre. Det blir nok ikke flere konkurranser på meg i år, jeg fant vel ut at det er mer behagelig å se på skiskytingen enn å gå selv! Nå er VM i Hochfilzen i gang så da blir det nok noen timer foran tv-skjermen. Jeg tenkte jeg skulle komme med et godt tips om et enkelt strikkeprosjekt som kan strikkes mens dere følger skiskyting fra tven. Tiril Eckhoff og Sandnes garn har kommet med en kjole som heter Tiril kjolen. Den er strikket i en blanding av sisu og børstet alpakka. Den kan anbefales til nybegynnere, og for de som ønsker at strikkeprosjektene skal bli raskt ferdig. Kjolen er strikket på pinne nr 7, og er ferdig på 1-2-3. Kjolen er utrolig god og varm! Jeg har valgt å strikke den i blåfargene 6324 blåmelert sisu og 6020 blå børstetalpakka.

    Vil du forsøke deg, har vi i Strikkehula.no laget garnpakke på denne kjolen her.

  • Godt nyttår!

    IMG_0161Godt nyttår til alle sammen! Jeg er godt i gang med et nytt strikkeår. Den første uka har jeg gjort ferdig en Tora kofte som skal være premie under vinteren hovedlandsrenn i skiskyting her i Meråker. Det er en skiskytterkonkurranse for alle 15 og 16 åringer i landet. Etter å ha slitt ut en symaskin på montering var det veldig greit å strikke en genser med rundfelling på det neste prosjekt. Det må nok bli en ny symaskin før jeg kan strikke noen flere kofter. Genseren som jeg nå har strikket er Stjernegenseren fra heftet 1616 til Sandnes garn. Denne genseren er ganske lett å strikke og det er svært lite montering når strikkinga er ferdig. Jeg har strikket genseren i sandnesgarn merinoull i fargene 9644 mosegrønn og 1015 kitt. Dette blir nok en genser som kommer til å bli mye brukt. Jeg ble veldig fornøyd med fargekombinasjonen og  likte veldig godt den nye mosegrønne fargen.

    Dersom du har lyst å strikke denne i mosegrønn som meg, så har vi laget klar en pakkeløsning her.

    Vil du heller strikke den i den originale blåfargen, finner du den her.

    Stjernegenser

  • God jul

    IMG_0118Nå er det lenge siden forrige innlegg, men strikketøyet har gått jevnt den siste måneden før jul. Endelig er jula her og den skal brukes til rolige dager med ski, akebrett og strikketøy. Akkurat nå strikker jeg på en Tora kofte fra strikkeboka mi, mens jeg har sett på Grevinnen og Hovmesteren. I førjulstiden har det blitt strikket en del julegaver, men jeg har også strikket en ullbukse til Aleksander. Jeg syns den ullbuksa var så fin så jeg strikket en til meg selv også. Ullbuksa til Aleksander er strikket tynn merinoull fra sandnes garn hefte 47 nordisk jul, i fargene 6052 jeansblå og 1015 kitt. Ullbuksa til meg er strikket i du store alpakka sterk i fargene 806 natur og 835 gullgul. Jeg har blitt veldig glad i ullbuksa og den passer bra både når jeg står ute i kulden og som kosebukse inne. Siden det nå er jul deler jeg denne oppskrifta som en julegave til dere!

    Håper dere alle får en trivelig jul og et godt nytt år!

    Oppskrift Tora`s ullbukse

    Størrelse: S/M

    Garn: Sterk fra du store alpakkaIMG_0117

    5 nøster farge 835 gullgul

    3 nøster farge 805 natur

    Pinner: Rundpinne og strømpepinne  størrelse 3 og 3 ½

    Strikkefasthet  22 m på p 3 ½  = 10 cm

    Legg opp 200 m med gullgul på rundpinne nr 3. Strikk 5 cm  1 r, 1 vr. Strikk en omg rett og bytt til rundpinne 3 1/2 , og sett et merke i hver side med 100 m til hver del. Sett et merke midt bak. Strikk buksen høyere bak slik: Strikk 15 masker etter merke midt bak, vend, 1 kast, strikk 30 masker, vend, 1 kast. Strikk på denne måten men med 10 masker mer for hver vending i alt 5 ganger i hver side, samtidig som kastene strikkes sammen med neste maske for å unngå hull. Strikk til starten av omgangen og begynn å strikk mønster. Strikk til arbeidet måler 25 cm målt midt foran. Strikk videre rundt mønster samtidig som det økes det 1 maske før og 1 maske etter merkemaskene foran og bak annenhver omgang i alt 10 ganger. =240 masker. Strikk så hvert ben ferdig for seg med 120 masker til hver ben

    Ben:

    Strikk mønster rundt og fell 2 masker for hver 2,5 cm til du i alt har 72 masker og 6 cm før ønsket lengde på benet. Skifte til strømpepinne nr 3 og fell jevnt fordelt til 56 masker. Strikk så 6 cm med gullgul 1 r, 1 vr. Fell av. Strikk så det andre benet likt.

    Fest tråder og sy ned kanten i livet og sett i en strikk

    IMG_0121   Mønster Ullbukse

  • Eskimogenser

    IMG_5709Det er liten stund siden forrige oppdatering, men det vil ikke si at strikkepinnene har ligget i ro. Mørke høstkvelder er absolutt den beste tiden for et strikketøy. Den siste uken har jeg strikket på Eskimogenseren fra heftet Alpakka 1613. Jeg har brukt fargene 1032 lys gråmelert og 1012 natur. I skapet mitt er det mange forskjellige strikkagensere, men det jeg bruker aller mest om det er på tur, jakt eller hverdags er genserne som er strikket av alpakka. Dem er passe tykke, myke, og gode å bevege seg i.

    Vi i Strikkehula har laget garnpakke med oppskrift og garn til denne genseren i to farger.

    Kjøp den i mine farger (lys grå) her, eller i Kitt og dyp blå her.

    Strikkepinnene har gått flittig den siste tiden og det har blitt noen sokker, genser og bukse den siste måneden. Nå har jeg startet på et nytt sett til Aleksander. Buksa er ferdig men tenkte å vente til jeg får ferdig genseren før jeg viser dere akkurat det.

    Så håper jeg at dere som har kjøpt boka mi er fornøyde, og at dere finner inspirasjon og noe dere kan strikke. Her på strikkehula.no selger vi boka signert, bare klikk deg inn her.
    IMG_5654IMG_5649IMG_5637

  • Endelig er boka ferdig og det nærmer seg boklansering

    Bloggbilde

    Våren 2014 fikk jeg en forespørsel fra Gyldendal om å lage en strikkebok noe jeg syntes virket veldig spennende og som jeg følte jeg bare måtte si ja til. Tanken var i utgangspunktet at jeg skulle plukke ut mine favorittoppskrifter, men det ble til slutt en bok med bare selvkomponerte oppskrifter. Jeg hadde ingen anelse på hvor mye arbeid det faktisk ville bli med en slik bok. Planen var at boka skulle gies ut høsten 2015, men slik ble det ikke! En liten tass kom til verden og satte hele boka på vent. I boka er det litt av hvert fra kofter, gensere, lue, votter, interiørstrikk og også strikk til hund. Jeg måtte jo få fram det som er meg. Jeg har hatt en utrolig god hjelp fra Ann Kristin og Ingrid fra Gyldendal, og uten dem hadde det nok aldri blitt noen bok. Jeg har også fått god hjelp fra den lokale strikkebutikken her i Meråker Strikken, både med  strikking og litt råd. I tillegg har jeg fått litt hjelp til å strikke opp noen av produktene av både mor, svigermor, Kari Stensen, Ingrid Berg og Ingrid Ryvarden. Jeg har hatt noen fantastiske morninger med fotograf Lene Mari Prøven, på jakt etter perfekte bildemotiver. Supporterstrikken ble faktisk fotografert mens skiskytterjentene vant VM stafetten. En fantastisk fin dag. Takk May Langhelle for de fine bildene du tok der. Jeg håper dere som kjøper boka blir fornøyde. Om dere kjøper den her på Strikkehula.no vil dere få den ferdig signert!

    Mandag 17. oktober kommer boka ut for salg, men allerede på lørdag den 15. vil det være boksignering og salg av boka på butikken Garnstua på Stjørdalen.

    Ønsker du å kjøpe en signert Strikk med Tora-bok, bestill her.

  • Gjesteinnlegg av Tiril Eckhoff

    Strikkehula er så heldig å fått et gjesteinnlegg av skiskytter Tiril Eckhoff:

    Tiril - blogginnlegg

    Hei

    Jeg begynte å strikke fordi Tora introduserte det for meg. Hun strikket hele tiden da vi var på lag sammen. Jeg opplevde fort at strikking var et bra tidsfordriv og en fin måte å slappe av på. Når jeg  reiser mellom treningssamlinger og konkurransen går tiden litt fortere om jeg har med strikketøyet. En av mine aller første prosjekter var en Skappelen genser, den ga meg smaken på strikkingen.

    Det som er så fint med strikking, er at det faktisk blir noe av det man gjør, så kan man være sosial og prate samtidig som strikkepinnene går. Nå strikker jeg det meste fra gensere, kofter, sokker og votter. Min yndlings strikkepinne størrelse er 6 for da går det fort. I år har jeg vært så heldig å få til et samarbeid med Sandnes Garn, noe jeg setter stor pris på. Jeg har fått mulighet til å skape min egen Tirilgenser. Den er i tykt og mykt garn akkurat slik jeg liker det! I tillegg er den bare strikket med en tråd og det er både enklere og billigere for lommeboka. Denne må dere også prøve å strikke :-)

    Nå gleder jeg meg til vinteren og en ny skiskyttersesong med strikketøyet i kofferten!

    Hilsen Tiril Eckhoff

  • Hettegenser fra Klompelompeheftet Guttestrikk

    Jeg syns ikke det er like mange strikkeoppskrifter å finne til gutter som det er til jenter, men nå har klompelompe kommet med et eget hefte som heter Guttestrikk. Klomelompe sine oppskrifter liker jeg veldig godt å strikke av, de er som regel ganske enkle og lett forståelige. Jeg har prøvd meg på denne fine hettegenseren fra Guttestrikk heftet. Genseren gikk veldig raskt å strikke, på pinne nr 3 1/2. Med det tjukke garnet som er brukt blir nok denne god og varm utover høsten. Genseren er strikket med klompelompegarnet merinoull i brunfargen 2652.

    Har du lyst å strikke denne, har vi laget garnpakke med oppskriftshefte og garnnøster. Denne kan du bestille her.  Kul kis hettegenser - blogg

  • Flamingo genser

    Tora flamingo 3Flamingo genseren syns jeg er veldig fin og jeg har lenge hatt lyst til å strikke denne genseren. Det passer jo fint med en litt varmere genser nå når det begynner å bli kaldere i været! Denne genseren er strikket i dale alpakka, og er veldig god og myk å ha på seg. Jeg har valgt å strikke genseren i en grå/beige i bunnfarge (fargenr 3841) med to lilla farger sammen med en lys grå farge (fargenr 2619, 5041 og 4845). Genseren ble ferdig for noen dager siden og har allerede blitt en favoritt hos meg. Den er myk, klør ikke og er akkurat passe varm. Denne vil nok bli mye brukt utover høsten. Jeg syns den virket litt kort i lengden på bildet, så jeg strikket den litt lengre enn det som stod i oppskriften.

    Likte du denne, så kan du bestille en av våre ferdige garnpakker ved å klikke her.

    Ønsker du heller genseren i de opprinnelige fargene, finner du den her.

  • Ny kofte til min kjære

    IMG_5204Jeg har nevnt i flere sammenhenger at jeg startet min strikkekarriere med å strikke genser til min kjæreste (nå mann). Det var en Fana genser. Den genseren har blitt mye brukt og den begynner å bli ganske så slitt etter 15 års bruk. Så i sommer fant jeg ut at det var på tide å strikke en ny genser til min kjære. Jeg spurte før jeg skulle handle garn hva han ønska, men fikk ganske frie tøyler. Etter å ha sett igjennom mange hefter falt jeg for kofta "Valldal" fra heftet 46 Norske ikoner fra Sandnesgarn. Det var litt arbeid med den, men jeg ble absolutt fornøyd med resultatet og det håper jeg han som fikk den også ble. Kofta er strikket i klompelompe merinoull i fargene 7251 blåpetrol og 1013 kitt

    Vil du prøve deg på denne koften, har vi i Strikkehula laget en pakkeløsning. Se og bestill den her.

    Har du heller lyst til å strikke den i originalutgaven i garnkvaliteten Peer Gynt, kan du bestille den her.
    IMG_5210IMG_5208

1-10 of 22

Side:
  1. 1
  2. 2
  3. 3