Tora Berger sin blogg om strikking

  • Mitt strikkeprosjekt i oktober

    1C503475-7B5A-4308-9C4A-CFD78D609E20I høst har det kommet ut veldig mange fine oppskriftshefter! I barne/babyheftet DG 349 fra dalegarn fant jeg et fint krabbeteppe med kaninmønster oppskrift nr 349-20 «småttis krabbeteppe». Teppet er strikket i garnet pure eco wool sand beige 1205 og pure eco fur natur 1101. I oppskriften er det mulig å strikke bakstykket eller å fylle det med vatt og sy stoff på baksiden. Jeg fylte den med vatt og brukte stoff på baksiden! Med dobbelt garn og pinne nr 7 gikk det raskt å strikke teppet, men når symaskina må fram stopper ofte prosjektene mine litt opp!

    Fikk du lyst å strikket teppet, så har vi i Strikkehula.no laget garnpakker på begge variantene til deg. Disse finner du ved å klikke her.

    0588B963-0851-43C2-91B5-93036FEA41BDD7ACB6A2-6FE3-49AC-8B2B-7349BE6A20DD

  • Rosa sløyfe aksjon 2017

    IMG_1050I oktober går årets rosa sløyfe aksjon 2017 av stabelen og i den forbindelse har Line Langmo lansert en hel Rosa sløyfe - kolleksjon i samarbeid med House of Yarn og Dale garn. Jeg har strikket genseren Athene. En ganske så lett og rask genser å strikke. Jeg måtte kjøpe meg nye strikkepinner da IMG_1051IMG_1052den strikkes med tripel tråd på pinne nr 15 , og så store strikkepinner har jeg aldri strikket med tidligere. Og når pinnene er så tykke så blir det få masker på omgangen og strikketøyet vokser veldig raskt, så det var ikke mange kveldene jeg trengte for å få den ferdig. Genseren er strikket i Line Langmo Påfugl et garn i luksusmohair. Selv om genseren er stor så er den veldig lett og myk å ha på seg, og den varmer også ganske bra på en litt kald høstdag. Jeg syns den rosa fargen virkelig passet inn i høstens vakre farger. Og det fine med dette strikkeprosjektet er at for hvert solgte rosa sløyfe nøste går 5 kroner til Brystkreft - saken og forskning på senskader etter brystkreftbehandling.

    Ønsker du å strikke en av disse genserne, finner du garnpakker hos oss i Strikkehula.no ved å klikke her.

  • Rauma Garn ny leverandør og noen tips til sommerstrikk

    Jeg har tidligere på bloggen skrevet om den første genseren jeg strikket, en fanagenser til min mann. Den ble strikket i rauma finullgarn, en garntype som jeg liker veldig godt og som jeg har strikket mye av. Nå har Strikkehula fått inn Rauma garn som leverandør og vi håper at det kan gi dere et mer rikholdig utvalg i IMG_0725netttbutikken.
    Og siden vi nå har fått inn Rauma Garn som leverandør så tenkte jeg at jeg måtte vise fram et av mine siste prosjekter med finullgarn. En bunad til Aleksander, en liten kopi av Trond sin Nord Trønderbunad. Jeg har brukt mye finullgarn når jeg har strikket votter, gensere og kofter. Fargeutvalget er stort og det er lett å finne den fargen en ønsker. Nå har jeg startet på en enkel rillestrikkgenser i Rauma Pt Pandora et bomullsgarn som jeg tenkte kunne være fin å bruke nå i sommer.

    IMG_0726Samtidig som jeg innom og skriver i dag tenkte jeg og vise dere noen av mine prosjekter så langt i sommer. Det har blitt litt nytt til Aleksander. Koften Pelle
    pinnsvin fra Sandnes garn sitt hefte 1601 i fargene 5830 lys grå og 1002 hvit tynn merinoull. Jeg har vært så uheldig å ødelagt symaskina mi så jeg har ikke fått montert den helt ferdig enda.

    IMG_0727Så har jeg strikket en sommeroverall fra strikkeboka "Strikk til barn" skrevet av Marte Helgetun. Den er strikket i Alpakka silka med fargene grønn og hvit.

  • Fionna genser

    IMG_0502
    Endelig har jeg fått ferdig strikkeprosjektet fra påska! Genseren Fionna fra dalegarns hefte 338. Jeg har brukt fargene  8109 lys stålgrå, 5752 skifer, 0017 halvmørket hvit, 6621 isbre, 8100 syrlig i lille lerke og 0020 ubleket hvit og 9024 blekgul i Erle!  Strikkelysten går noen ganger i litt bølgedaler og akkurat nå tar det litt lengre tid å få ferdig strikkeprosjektene mine! Nå har jeg begynt på en festdrakt til Aleksander, Men veldig usikker på om jeg klarer å få det ferdig til  rett tid. Nikkersen er ferdig, vesten har jeg startet på men så mangler jeg et par strømper! Jeg må nok sette av litt tid dette prosjektet nå! Først skal jeg ut å nyte 1.mai og herlig vårvær

  • God påske!

    IMG_0448Da er det endelig påskeferie og jeg har fått innstallert meg på hytta. Det var en tung pulk å dra bort til hytta, men det er jo litt av sjarmen med hyttepåske. Jeg såg faktisk et par ryper også da jeg sleit meg bortover mot hytta med skøyteski på delvis gjennomslagsføre. Må nok få bytta ut skøyteskia med fjellski. Nå brenner det i ovnen og hytta begynner å bli god og varm. Så da er det på tide å finne roen og ta fram stikketøyet. Nå strikker jeg på en genser fra dalegarn som heter Fionna fra hefte 338, men med litt andre farger en det som er brukt i oppskriften. Jeg skal vise dere resultatet når det blir ferdig. Planen for resten av påska er skiturer og forhåpentligvis kunne sitte i solveggen med strikketøyet eller med den nye krimboka til Jo Nesbø Tørst. Litt skuffende at det er så lite snø i fjellet, men jeg  håper det fortsatt er muligheter for å kunne få seg noen fine skiturer.

    God Påske fra Tora

    PS: ikke glem å ta med strikketøyet

  • Barnestrikk

    IMG_0359

    EtterIMG_0361 jul har det blitt en del nye strikkaplagg til Aleksander. Det startet med at jeg fikk strikkeboka Kjærlighet på pinner skrevet av Lene Holme Samsøe i julegave. I boka var det utrolig mye fint og deriblant oppskrift på en selebukse/knebukse og en snekkerbukse som jeg likte utrolig godt. Jeg valgte å strikke snekkerbuksa i klompelompe merinoull farge 6033 jeansblå. Så fant jeg noe restegarn fra Sandnes merinoull farge 5575 marine som var nok til å strikke knebuksa. Da jeg var ferdig fant også noen gamle knapper i syskrinet mitt som jeg kunne bruke.Utrolig artig hva en kan få til av gammelt restegarn. Jeg ble så fornøyd med å ha strikket knebuksa på kun restegarn, så jeg fant enda mere restegarn og en oppskrift på genseren Vinci fra Sandnes sitt hefte 1615. I oppskriften er det brukt garnet Sandnes duo men jeg har strikket den i merinoull i i fargene 1015 kitt, 2652 brun, restene 6033 jeansblå fra snekkerbuksa. Nå var det sånn at det gikk mere garn i merinoull enn det som står i oppskriften på duo, så her måtte jeg kjøpe til noen nye nøster. Denne genseren har Aleksander brukt veldig mye allerede.  Morgan finvest er i fra heftet Dalegarn sitt hefte 339 dale baby classics, her har jeg brukt det jeg har av forskjellig restegarn, denne oppskriften er kjempefin om en leter etter restegarnprosjekter.

  • Tiril kjolen

    IMG_0191For to helger siden hadde jeg et lite comeback som skiskytter og stilte opp på NM  normalprogram i Holmenkollen. Det var veldig artig å kjenne på følelsen av å gå skirenn igjen, men aller best var det å komme i mål og være ferdig. Det ble en litt dårlig start med 2 bom på første skyting, men utrolig nok ble det 3 fulle hus etterpå. I skisporet var jeg et lite stykke bak de beste, men jeg var veldig fornøyd med å ha kommet meg igjennom 15 km i tungt føre. Det blir nok ikke flere konkurranser på meg i år, jeg fant vel ut at det er mer behagelig å se på skiskytingen enn å gå selv! Nå er VM i Hochfilzen i gang så da blir det nok noen timer foran tv-skjermen. Jeg tenkte jeg skulle komme med et godt tips om et enkelt strikkeprosjekt som kan strikkes mens dere følger skiskyting fra tven. Tiril Eckhoff og Sandnes garn har kommet med en kjole som heter Tiril kjolen. Den er strikket i en blanding av sisu og børstet alpakka. Den kan anbefales til nybegynnere, og for de som ønsker at strikkeprosjektene skal bli raskt ferdig. Kjolen er strikket på pinne nr 7, og er ferdig på 1-2-3. Kjolen er utrolig god og varm! Jeg har valgt å strikke den i blåfargene 6324 blåmelert sisu og 6020 blå børstetalpakka.

    Vil du forsøke deg, har vi i Strikkehula.no laget garnpakke på denne kjolen her.

  • Godt nyttår!

    IMG_0161Godt nyttår til alle sammen! Jeg er godt i gang med et nytt strikkeår. Den første uka har jeg gjort ferdig en Tora kofte som skal være premie under vinteren hovedlandsrenn i skiskyting her i Meråker. Det er en skiskytterkonkurranse for alle 15 og 16 åringer i landet. Etter å ha slitt ut en symaskin på montering var det veldig greit å strikke en genser med rundfelling på det neste prosjekt. Det må nok bli en ny symaskin før jeg kan strikke noen flere kofter. Genseren som jeg nå har strikket er Stjernegenseren fra heftet 1616 til Sandnes garn. Denne genseren er ganske lett å strikke og det er svært lite montering når strikkinga er ferdig. Jeg har strikket genseren i sandnesgarn merinoull i fargene 9644 mosegrønn og 1015 kitt. Dette blir nok en genser som kommer til å bli mye brukt. Jeg ble veldig fornøyd med fargekombinasjonen og  likte veldig godt den nye mosegrønne fargen.

    Dersom du har lyst å strikke denne i mosegrønn som meg, så har vi laget klar en pakkeløsning her.

    Vil du heller strikke den i den originale blåfargen, finner du den her.

    Stjernegenser

  • God jul

    IMG_0118Nå er det lenge siden forrige innlegg, men strikketøyet har gått jevnt den siste måneden før jul. Endelig er jula her og den skal brukes til rolige dager med ski, akebrett og strikketøy. Akkurat nå strikker jeg på en Tora kofte fra strikkeboka mi, mens jeg har sett på Grevinnen og Hovmesteren. I førjulstiden har det blitt strikket en del julegaver, men jeg har også strikket en ullbukse til Aleksander. Jeg syns den ullbuksa var så fin så jeg strikket en til meg selv også. Ullbuksa til Aleksander er strikket tynn merinoull fra sandnes garn hefte 47 nordisk jul, i fargene 6052 jeansblå og 1015 kitt. Ullbuksa til meg er strikket i du store alpakka sterk i fargene 806 natur og 835 gullgul. Jeg har blitt veldig glad i ullbuksa og den passer bra både når jeg står ute i kulden og som kosebukse inne. Siden det nå er jul deler jeg denne oppskrifta som en julegave til dere!

    Håper dere alle får en trivelig jul og et godt nytt år!

    Oppskrift Tora`s ullbukse

    Størrelse: S/M

    Garn: Sterk fra du store alpakkaIMG_0117

    5 nøster farge 835 gullgul

    3 nøster farge 805 natur

    Pinner: Rundpinne og strømpepinne  størrelse 3 og 3 ½

    Strikkefasthet  22 m på p 3 ½  = 10 cm

    Legg opp 200 m med gullgul på rundpinne nr 3. Strikk 5 cm  1 r, 1 vr. Strikk en omg rett og bytt til rundpinne 3 1/2 , og sett et merke i hver side med 100 m til hver del. Sett et merke midt bak. Strikk buksen høyere bak slik: Strikk 15 masker etter merke midt bak, vend, 1 kast, strikk 30 masker, vend, 1 kast. Strikk på denne måten men med 10 masker mer for hver vending i alt 5 ganger i hver side, samtidig som kastene strikkes sammen med neste maske for å unngå hull. Strikk til starten av omgangen og begynn å strikk mønster. Strikk til arbeidet måler 25 cm målt midt foran. Strikk videre rundt mønster samtidig som det økes det 1 maske før og 1 maske etter merkemaskene foran og bak annenhver omgang i alt 10 ganger. =240 masker. Strikk så hvert ben ferdig for seg med 120 masker til hver ben

    Ben:

    Strikk mønster rundt og fell 2 masker for hver 2,5 cm til du i alt har 72 masker og 6 cm før ønsket lengde på benet. Skifte til strømpepinne nr 3 og fell jevnt fordelt til 56 masker. Strikk så 6 cm med gullgul 1 r, 1 vr. Fell av. Strikk så det andre benet likt.

    Fest tråder og sy ned kanten i livet og sett i en strikk

    IMG_0121   Mønster Ullbukse

  • Eskimogenser

    IMG_5709Det er liten stund siden forrige oppdatering, men det vil ikke si at strikkepinnene har ligget i ro. Mørke høstkvelder er absolutt den beste tiden for et strikketøy. Den siste uken har jeg strikket på Eskimogenseren fra heftet Alpakka 1613. Jeg har brukt fargene 1032 lys gråmelert og 1012 natur. I skapet mitt er det mange forskjellige strikkagensere, men det jeg bruker aller mest om det er på tur, jakt eller hverdags er genserne som er strikket av alpakka. Dem er passe tykke, myke, og gode å bevege seg i.

    Vi i Strikkehula har laget garnpakke med oppskrift og garn til denne genseren i to farger.

    Kjøp den i mine farger (lys grå) her, eller i Kitt og dyp blå her.

    Strikkepinnene har gått flittig den siste tiden og det har blitt noen sokker, genser og bukse den siste måneden. Nå har jeg startet på et nytt sett til Aleksander. Buksa er ferdig men tenkte å vente til jeg får ferdig genseren før jeg viser dere akkurat det.

    Så håper jeg at dere som har kjøpt boka mi er fornøyde, og at dere finner inspirasjon og noe dere kan strikke. Her på strikkehula.no selger vi boka signert, bare klikk deg inn her.
    IMG_5654IMG_5649IMG_5637

1-10 of 27

Side:
  1. 1
  2. 2
  3. 3