Tora Berger sin blogg om strikking

  • Svartulvgenser fra boka Villmarksgensere

    Den kalde fine tiden nærmer seg med stormskritt, og da er det greit å være godt forberedt og ha de tykke genserne ferdig fra strikkepinnene.  Spesielt for dem som liker å være ute også i kulda. Jeg har som smått begynt å få kjenne på vinteren her i Meråker, og i skisenteret Grova laver det ned med både natursnø og kunstsnø. Da er det greit, å kunne ha litt varme klær å kle seg med, spesielt når mye av hverdagen min består i å stå på standplass og vente på at utøverne skal komme inn for å skyte. Ja skal man takle hverdagen som trener for unge håpefulle skiskyttere må man faktisk tåle å fryse litt.

    I år har  jeg forberedt meg godt. Det var veldig lett å bli inspirert til å strikke en tykk genser etter å ha sett litt i strikkeboka Villmarksgensere av Linka Neumann. Det var egentlig litt vanskelig å finne ut hvilke av de nydelige genserne jeg ville strikke, men jeg falt for å strikke genseren Svartulvgenseren. I oppskriften er det brukt fargene koksgrå og natur, men jeg har valgt fargene 001 Natur og 55 Brun. En fin genser med mye mønster men med tykke pinner så går det ganske så snart å strikke den ferdig allikevel.

    Bajas har endelig fått tatt stingene etter uhellet han hadde på jakt tidligere i høst. Vi må nok være tålmodige en god stund fremover også, men første korte lufteturen gikk til fotografen Lene Mari Prøven. Etter å ha sett en tennisball såg det en bitteliten stund ut som at han hadde glemt at han var skada, men det tok ikke lange tiden før han ønsket å legge seg i bilen igjen. Men det jeg ikke hadde tenkt på før den turen var at jeg kanskje bør strikke en legg/fotvarmer til pelsen på venstre bakfot vokser ut igjen. Kanskje jeg skulle ha strikke den i likt mønster som genseren.

  • Cecilie Skog genser

    Høsten er en nydelig årstid, med nydelige farger og med muligheter til å kunne ta med seg hundene og hagla ut i skog og fjell. I høst har ikke jakta blitt helt som jeg hadde tenkt. Bajas, den ene hunden min har klart å skade seg alvorlig ute i skogen. Det ser ut som at det skal gå bra med han, men det tar nok en lang stund før han gror sammen igjen. Vi var heldige og fikk  til ganske mange jaktturer før ulykken skjedde, og nå krysser jeg bare fingrene for at han skal bli helt bra igjen.

    Selv med familie, studier, jobb, jakt og dyrlegebesøk har jeg i tillegg fått tid til å dyrke strikke interessen min. Jeg har i høst gjort unna en del julegaver, men jeg har også strikket noen gensere. Jeg tenkte jeg skulle vise dere ett av mine siste prosjekter, en Cecilie Skog genseren fra Sandnes Garn. Jeg har strikket genseren  i fargen 2516 klementin. En farge som jeg virkelig syns passer godt inn i høstfargene. Genseren er strikket i garnet Kos. Kos er ikke bare et behagelig og godt garn å strikke med, men det gir også et godt plagg å ha på seg. Denne genseren har jeg allerede blitt veldig glad i og det blir nok også et plagg jeg kommer til å bruke ofte. Den har også passet helt perfekt her i Meråker den siste tiden med så mange minusgrader som det har vært her.

    Genseren er ikke vanskelig å strikke og det er ganske tykke pinner, så prosjektet tar ikke så lang tid å ferdigstilles.

  • Sommerens strikkeprosjekter

    Nå er det lenge siden forrige innlegg. Jeg må vel innrømme at jeg har tatt meg en skikkelig lang sommerferie, og da hverdagen kom tilbake har dagene gått så altfor fort. Om jeg ikke er den ivrigste til å skrive her, er det absolutt ikke sånn med strikketøyet. Strikkepinnen har gått jevnt i hele sommer og tidlig høst. Nå som det begynner å bli mørkere om kveldene begynner strikkelysten å bli enda større. Nå har jeg begynt å strikke unna litt julegaver, jeg har merket at ullsokker er en populær julegave, og det spesielt for de som ikke strikker selv.  Akkurat nå strikker jeg noen Vimseluer fra knit me, denne lua er artig å strikke, og er absolutt ikke så vanskelig som den kan se ut som.

    I dette innlegget tenkte jeg å vise dere litt av det jeg har strikket siden forrige innlegg. Jeg måtte jo selvfølgelig strikke noen sett til gutta mine. Til minstemann hadde jeg litt bomullsgarn fra rauma garn til overs som jeg fant ut at jeg kunne strikke en bukse av. Også er det jo sånn at når man begynner med restegarn så blir det sjeldent nok så derfor måtte jeg kjøpe til noen ekstra nøster.

    Da buksa var ferdig hadde jeg fortsatt garn igjen, ja sånn kan det gå når man feilberegner. Derfor begynte jeg på ei jakke også i samme fargene der oppskriften bare var litt fri fantasi. For å få nok garn måtte jeg blande inn litt anna bomullsgarn som jeg hadde liggende i tillegg. Det ble ikke helt like farger, men det juksa jeg til med å lage litt forandring med noen vrange striper i hvitt før jeg gikk over til annet garn.

    Buksa er hentet fra heftet PT158 PANDORA baby oppskrift nr 7. Buksen er strikket i garnet Pandora  og i fargene 276 gråblå og 221 kremhvit

    Til eldstemann valgte jeg å strikke et sett fra Marte Helgetun. Kortbukse med lommer og t-skjorte med striper.

    Selv syns jeg dette settet var veldig fint. Og det ble faktisk godt likt av han som skulle få det også, lommene på buksa ble veldig populære. Jeg strikket settet i garnet Line fra Sandnes garn. I kortbuksa brukte jeg fargen 6364 Mørk blå og i t-skjorte farge 1015 Kitt med striper av rester etter buksa.

    Tenkte også vise dere en liten lekedress med korte armer og bein som jeg fant i Sandnes garn sitt hefte 1909 smårollinger, oppskrift nr 8. På denne dressen har jeg brukt opp alt av restegarnet jeg hadde liggende i Line og Tynn Line. Tykkelsen på disse to garntypene ble så og si helt like da jeg strikka med dobbelt garn da jeg strikka med Tynn Line. Da jeg startet på dette prosjektet syns jeg fargene såg grusomme ut sammen, men jeg ble faktisk veldig fornøyd da dressen ble ferdig og minstemann har brukt den masse i sommer

  • Palettjakke fra Sandnes Garn

    PalettjakkeSommerferien nærmer seg og jeg skal selvfølgelig tilbringe store deler av sommerferien min på hytta. Ingenting er som å komme seg på hytta og nyte roen som er der. Her er det uendelig med muligheter rett utenfor døra, i alle fall om man liker å være ute i naturen da. I år håper jeg på å kunne få til fjellturer, fisketurer, sykkelturer og noen båtturer i løpet av sommeren. Og så ønsker jeg at fisken vil bite når jeg skal ut på fisketur. Mulig jeg har mange ønsker og planer for sommeren men det avhenger nok litt av hvordan vær og barnas ønsker er også. Viktig at ungene også får bestemme hva de har lyst til å gjøre! Minstemann er nok litt for liten til å si mening sin enda, men det er nå ganske lett å se om han trives eller ikke! Det blir nok noen turer også til litt mere sentrale strøk og kanskje et besøk til en familiepark eller to å. PalettjakkeDet som uansett er godt og som jeg ser fram til er å kunne sette meg ned seine sommerkvelder på verandaen etter at barna har lagt seg sammen med strikketøyet. Da er det godt å kunne ha noe godt å varmt rundt seg når sola går ned og temperaturen synker. I år så har jeg strikket meg en palettjakke fra Sandnes garn jeg har tenkt å kunne ta på med når jeg setter meg ned på verandaen. PalettjakkeNå får jeg nå håpe at det faktisk blir er fin sommer slik at jeg faktisk får den muligheten at jeg kan sitte seine kvelder ute på verandaen og strikke, og at det ikke blir rein, snø, vind eller masse mygg sånn at jeg må sitte innendørs. Palettjakka er strikket i børstet alpakka, den er stor, god, varm og lett å kunne kaste på seg når man kjenner at lufta blir kjøligere. Jakka er strikket på ganske tykke pinner så det går ganske raskt å strikke den. Jeg har denne gangen valgt å bruke de fargene som er oppgitt på oppskriftenPalettjakke

  • Skylettgenser fra Knit Me

    Skylett Knit Me

    Som noen kanskje allerede har fått med seg har vi nå fått en ny leverandør, Knit Me. Knit me har mange fine oppskrifter og garnet er både godt å strikke av og å ha på seg. Knit me har 4 ulike garntyper, Knit Me lux, Knit me ull, Knit me merino og Knit me dryss.

    Skylett fra Knit Me

    Jeg har brukt starten på sommeren til å strikke meg en genser som heter Skylett fra Knit Me i garnet Dryss. På genseren er det brukt kun 150 gram garn så denne kan virkelig kalle seg skylett ja. Dryss er et garn i børstet alpakka. Genseren er strikket ovenifra og ned og i ett stykke som syes sammen i sidene og under ermene i etterkant. Dette er en enkel og grei genser å strikke og i tillegg til at den er fin og god å bruke. Jeg har strikket genseren fargen 219 Isblå, og syntes det var  en fin farge å bruke nå i sommer.

    Skylett Fra Knit Me

    Sommeren vil for meg bli brukt til fjellturer, fisketurer og ja selvfølgelig litt strikking. Så dette blir nok en god genser å kunne bruke iløpet av sommeren, også håper jeg å kunne legge vekk både luer, votter og regntøyet den neste måneden.

    God Sommer!

  • Havbris en sommer genser i tynn line

    Havbris fra Sandnes garn

    Etter en litt kald start på mai måned er det endelig litt sommertemperatur i Meråker igjen. Jeg har brukt april og mai  på å strikke meg en sommergenser mellom litt studier og jobb. Nå begynner det å nærme seg eksamenstid så da var det greit å få ferdig denne genseren slik at ikke strikketøyet tar fokuset mitt i akkurat denne perioden. Nå blir det bare lov til litt "kjedelig" restegarnsstrikk imellom eksamensforberedelsene, så får jeg heller finne meg noe spennende prosjekt når eksamensoppgaven er ferdig innlevert. Genseren som jeg har strikket meg er en genser fra heftet 1908 Sommer dame fra Sandnes Garn. Genseren heter havbris og er strikket i garnet tynn line.

    Havbris

    I oppskriftsheftet er den strikket i hvit, men jeg har valgt å strikke genseren i fargen 9522 grønn isteden. Genseren er tynn og lett, og svært behagelig å ha på. Jeg må si jeg liker garnet veldig godt, og liker å bruke produkter strikket i dette garnet. Jeg syns også at plaggene som er strikket i tynn line blir veldig fine, og velger ofte dette garnet framfor å strikke sommergensere i bomullsgarn.

    Jeg har tidligere strikket en raglansgenser i samme garnet til Aleksander. Den genseren har blitt veldig mye brukt, men er fortsatt like fin i farger og fasong. Nå har nå den blitt kort i armene så det spørs om jeg kanskje må strikke en ny til han. Han syntes at denne Havbris genseren var så fin at han lurte på om jeg ikke kunne strikke en sånn til han også.

    Havbris

  • Varde genser til barn

    Sist innlegg så viste jeg dere en Vardedress jeg hadde strikket til minstemann, og siden jeg hadde strikket til han måtte det jo bli noe til storebroren også. Da jeg var inne i Vardemønsteret fortsatte jeg med samme mønster. Jeg syns vardemønsteret er veldig fint, og da går det unna når jeg strikker.

    På denne genseren har jeg valgt ut farger i blått og grått da Aleksander ønsket seg en blå genser. Genseren er strikket i finullgarn, som er en av mine favoritter å strikke av og å bruke. Det ble igjen litt restegarn etter genseren så det ble nok til et par votter også i de samme fargene. Og da jeg fant fram litt (eller masse) ekstra rester jeg hadde liggende fra tidligere ble det jammen meg en bukse også. I buksa har jeg brukt bukseoppskrifta som er i samme oppskriftshefte som genseren, men med litt fri fantasi på mønsteret slik at det skulle bli en grei kombinasjon med de fargene jeg hadde liggende.

    Og da hadde jeg plutselig blitt et helt nytt sett, som vil bli veldig fint å bruke når vi skal på påskefjellet neste uke. Buksa har allerede blitt veldig godt likt. Fargene som er brukt i genseren er 0451 lys bondeblå, 401 natur, 403 lys gråmelert og 4406 lys blågrå. Oppskrifta er hentet fra heftet 282 Varde familie fra Rauma garn. I buksa har jeg i tillegg brukt fargene 4287 lys blågrå, 436 svart, 467 kongeblå og 4006 blågrå.

  • Vardedress

    Da er VM i Østersund godt igang og for en god start som de norske skiskytterne har fått på mesterskapet. Som gammel skiskytter følger jeg selvfølgelig med. Det er veldig gledelig og artig å se at de norske skiskytterne gjør det så bra, og at det kommer opp nye skiskyttere som viser seg fram og i tillegg tar med seg medaljer. Det blir noen timer foran tven mens mesterskapet pågår og da er det greit å kunne ha litt strikketøy i hendene for å roe nervene mens de norske løperne er i aksjon.I februar startet minstemann i barnehagen og da måtte jeg jo strikke en dress som han kunne bruke der. Jeg har valgt en dress i Varde mønster fra Rauma. Oppskriften er hentet fra heftet 279 Varde baby og dressen er strikket i lammeull. Fargene jeg har brukt i dressen er lys grå nr 12, grå melert nr 13, hvit nr 10 og jade grønn nr 54. For at dressen skulle være enkel å ta av og på valgte jeg å sette i glidelås på den og det er jeg veldig fornøyd med. Spesielt når han som skal ha den på seg ikke har tid ti å stå i ro mens han blir påkledd. Jeg valgte å strikke dressen i størrelse 2 år så han har litt å vokse i. Og litt inspirert av VM måtte vi finne fram og prøve skia litt selv også!

     Ja, nå krysser vi strikkepinnene for at det blir flere medaljer til Norge i Østersund! Heia Norge

  • Bølgejakke fra Sandnes garn

    Det har vært lenge siden jeg har fått oppdatert bloggen nå, men det er ikke fordi jeg har sluttet men fordi det dessverre har vært en feil på siden. Siden nyttår har jeg prøvd å minske lageret mitt av restegarn, og jeg har nå snart klart å fått strikket opp alt jeg hadde av rauma finull. Det har blitt mange fine og spennende prosjekter. Det er faktisk ganske artig å strikke med restegarn, bare man har litt rester. Jeg hadde aldri klart å funnet de samme fargekombinasjonene om jeg hadde gått i garnbutikken for å handle. Jeg tenkte dere skulle få se resultatet litt senere når jeg har gjort meg ferdig med de siste prosjektene. I dette blogginlegget tenkte jeg å vise dere en jakke jeg strikket før vinteren satte inn. Jakka heter  bølgejakke og er hentet fra Sandnes garn sitt hefte  1714 sandnes smårollinger. Jeg trenger å variere på hva jeg strikker og før jul ble det mye sokker og annet småstrikk som skulle bli julegaver. Og når jeg har strikket x antall par sokker er det godt å finne seg et helt annet prosjekt. Noen ganger er det godt å kunne ha et prosjekt som er så enkelt at man slipper å tenke og følge med mens man strikker, mens det andre ganger rett og slett kan bli litt kjedelig. Derfor var jeg ute etter å finne et lite prosjekt som var litt mer avansert enn sokker og votter. Jakka kan se litt komplisert ut, men den er absolutt overkommelig å strikke. I oppskriften er det anbefalt garnet tynn alpakka ull, mens jeg har brukt garnalternativet  sandnes tovet, men det var mest på grunn av fargen. Fargen jeg har brukt er 7721 støvet mint. 

  • I morra starter en ny sesong i skiskytterverdenscupen

    I morra starter det en ny skiskyttersesong  i verdenscupen. Dette blir den 5. sesongen etter at jeg la opp. Mange spør meg om jeg ikke savner skiskytingen. Joda jeg savner de gode opplevelsene og miljøet, men jeg må være så ærlig å si at jeg ikke savner det å konkurrere, og de tøffeste øktene. Jeg liker fortsatt å trene de gangene jeg får mulighet til det, men jeg liker veldig godt å kunne sette meg i go`stolen med strikketøyet når været er dårlig! Siden sesongen nå starter tenkte jeg at jeg måtte strikke litt av Tiril sine gensere, og denne gangen har jeg strikket høstgenseren til Tiril fra Sandnes garn. Jeg har strikket genseren i fargen 4602 pudder rosa. Genseren er strikket i børstet alpakka, et garn som er godt og mykt. Genseren er strikket i halvpatent, og det vil si at det tar litt lengre tid å strikke den men er ikke vanskelig å strikke. Genseren jeg har på meg på bildet er litt liten til meg fordi denne er en julegave som noen andre skal få. I dag er det jo 1. desember og det nærmer seg jul.  Jeg har i år som i tidligere år strikket en del av gavene jeg skal gi, og nå har jeg kun å gjøre ferdig en genser før jeg er ferdig med årets strikka julegaver. I år blir det noen gensere, votter og sokker under juletreet fra meg. 

1-10 of 48

Side:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5